Puratos – un brand nelipsit din lumea cofetăriei și patiseriei

Revista Brutarul-Cofetarul are onoarea de a lua interviu cu oameni specialiști din industria cofetăriei, patiseriei și panificației, pentru care calitatea, curajul, viziunea și pasiunea sunt valori primordiale în dezvoltarea comunității în care acționează – precizează Andreea Ciocănescu, Marketing Manager Puratos Romania.

Revista Brutarul-Cofetarul: Care au fost începuturile companiei Puratos? De unde provine și prin ce se caracterizează?

Puratos: Grupul Puratos este azi unul dintre cei mai importanți producători globali de ingrediente și soluții inovatoare pentru industria de panificație, patiserie și ciocolaterie. Compania a fost înființată în 1919 în Bruxelles, Belgia, atunci când Henri Groot a decis să producă și să vândă materii prime pentru brutari și cofetari. Într-un test, a importat jeleu din Olanda pentru a ajuta la producerea biscuiților. În 1920, s-a asociat cu fiul său și a început să producă produse pentru patiserie și înghețată. O primă inovație în domeniul panificației a apărut patru ani mai târziu, când cei doi creează Pura-Malté, un mix pentru pâine cu germeni de grâu prăjiți, ceea ce îi conferea pâinii un gust de malț, foarte popular și autentic la acea vreme. Tatăl și fiul au lucrat inițial sub numele Henri Groot & Fils, dar ulterior au adoptat numele Puratos, care își continuă moștenirea și în zilele noastre. Ceea ce a început ca o mică afacere de familie între tată și fiu, s-a transformat într-o afacere internațională de succes, cu peste 10.000 de angajați în subsidiarele sale din 82 de țări, având 74 de unități de producție și nu mai puțin de 115 de centre de inovație. Compania noastră oferă acum o gamă completă de servicii și ingrediente de ultimă generație clienților din industria de brutărie, patiserie și ciocolată din întreaga lume.

În România, Puratos oferă materii prime pentru sectorul alimentar și servicii specializate clienților săi din sectorul industrial, artizanal și retail printr-o rețea de 10 filiale la nivel național și prin cele două centre de inovație, din București și Cluj-Napoca, destinate testării de produse și ingrediente inovatoare. Compania a fost înființată în anul 1995, în București, având în prezent o unitate de producție în județul Ilfov, cu trei linii de producție distincte (linie de margarină, linie de mixuri pentru patiserie și brutărie, respectiv o linie pentru umpluturi cu fructe, creme gata de utilizat și glazuri) și 150 de angajați.

Inovația a fost de la bun început în ADN-ul nostru și credem cu tărie că doar prin crearea de soluții nutritive, calitative și inovatoare pentru oamenii de pretutindeni, putem ridica nivelul întregii industrii. De altfel, oamenii au fost întotdeauna în centrul a tot ceea ce facem la Puratos, și fie că lucrăm cu artizani, companii industriale, retaileri sau companii din industria de alimentație publică de orice dimensiune, suntem pregătiți să facem următorii pași către o lume mai bună. Revista Brutarul-Cofetarul: Care au fost cele mai importante momente din istoria dezvoltării sale?

puratos1
Puratos: După cum vă spuneam mai sus, am evoluat de la un startup tată-fiu din Belgia, la un grup global cu operațiuni proprii în peste 80 de țări. Nu a fost ușor să ajungem aici, însă ceea ce a caracterizat întreaga călătorie a fost dorința continuă pentru a inova. Plecând de la prima inovație patentată de Henri Groot și fiul, un agent de fermentare realizat din miere, urmată foarte rapid de Pura Malté, un amestec de germeni de grâu prăjiți, malț și tărâțe, din care se obținea o pâine gustoasă și sănătoasă, Puratos a continuat să investească masiv în inovație, cercetare și dezvoltare până în ziua de azi.

Un alt moment important în istoria Puratos a fost anul 1953, când am lansat T-500, prima soluție de îmbunătățire a calității făinii. Știm cu toții că arta coacerii pâinii nu este deloc ușoară, mulți factori putând influența negativ procesul de obținere a pâinii: temperatura, calitatea făinii, calitatea drojdiei, utilajele și cuptoarele folosite ș.a.m.d. Odată cu T-500, soluția completă de îmbunătățire a calității făinii, Puratos a publicat și o revistă periodică pentru a face informațiile mai accesibile tuturor clienților săi. Am introdus manuale și tutoriale și am înființat chiar un telefon roșu pentru a răspunde întrebărilor clienților noștri.

În prezent, avem o întreagă rețea globală de Centre de Inovație și o echipă de Consultanți Tehnici la dispoziția clienților noști, pentru a-i ajuta să își îmbunătățească abilitățile în brutărie, patiserie, cofetărie și ciocolaterie. Într-un astfel de Centru de Competențe pentru Brutărie din Belgia a luat naștere în octombrie 2013 și singura Bibliotecă de Maiele din lume. La momentul respectiv, colecția de maiele unice însuma 43 de varietăți, în timp ce astăzi sunt peste 138. În foarte scurt timp, Biblioteca a devenit nu doar un loc de cercetare despre activitatea microbiologică a maielelor, dar și un loc de întâlnire al brutarilor pasionați de pe întreg mapamondul, care discută deschis despre viitorul pâinii și modul în care maiaua readuce în actualitate tradiții uitate. La Biblioteca de Maiele, continuăm să colectăm și să păstrăm cele mai importante maiele din lume și suntem într-o misiune continuă de identificare a celor mai aparte maiele din lume.

Revista Brutarul-Cofetarul: Ne puteți spune ce tipuri de produse se comercializează, dar și tehnologiile de producție ale companiei?

Puratos: Portofoliul Puratos este unul exhaustiv, de la mixuri de brutărie pentru specialități cu aport de nutrienți, maiele active și inactive, amelioratori Clean Label pentru toate tipurile de făinuri, la creme și umpluturi cu fructe gata de utilizat, soluții Plant-based pentru o cofetărie cât mai modernă sau ciocolată veritabilă belgiană, obținută din boabe de cacao din agricultură sustenabilă Cacao-Trace. Indiferent de categoria de produse, tehnologiile pe care le folosim sunt inovative și sustenabile, investim foarte mult în cercetare-dezvoltare și ne luăm angajamente clare pentru generațiile care ne vor urma. Punem accent pe o mai bună sănătate a oamenilor și a planetei și ne dorim să punem în piață produse realizate din surse sustenabile. Folosim uleiuri certificate RSPO, avem propriul program de sustenabilitate în agricultura de cacao – Cacao-Trace și ne dorim ca până în 2030 să avem o amprentă de carbon neutră.

puratos2

Revista Brutarul-Cofetarul: Care sunt cele mai mari provocări în zilele acestea pentru companie?

Puratos: Vorbim de mai multe tipuri de provocări: cele globale, care afectează viitorul grupului, și cele locale, care sunt specifice țării în care funcționează filiala. Provocările globale se referă la adaptarea la tendințe, iar Puratos este atent și activ în această direcție în permanență. De asemenea, suntem atenți și căutăm soluții și pentru crizele alimentare cauzate de incertitudini și violențe, cum ar fi războiul din Ucraina. De asemenea, provocarea creării unui spațiu cât mai larg pentru sustenabilitate în tot procesul de fabricare a produselor Puratos este o provocare și o preocupare permanentă. La nivel local, când vine vorba de România, credem că birocrația excesivă, lipsa de predictibilitate, fluctuațiile inflației, modificările legislative și lipsa de parteneriat între stat și mediul privat sunt principalele provocări.

Anul trecut, principala provocare a fost războiul din Ucraina, țară coordonată de Gabriela Bereș, director general Puratos România și director regional Europa Centrală și de Est a Puratos Group. Preocuparea sa principală, dar și a grupului a fost să găsească soluțiile optime, atât pentru angajați, să fie aduși în siguranță, cât și pentru operațiunile și facilitățile Puratos de acolo.

Anul acesta, principala luptă am avut-o cu inflația și cu fluctuațiile foarte mari de prețuri la materiile prime esențiale afacerii noastre. Resimțim presiunea consumatorilor finali, tot mai atenți la componența și valoarea coșului de cumpărături și încercăm să oferim clienților noștri soluții adaptate cerințelor, fără a compromite standardul ridicat de calitate al produselor noastre. Dar ne bucură că în a doua parte a anului, inflația s-a mai temperat și sperăm să vedem o redresare economică în sectorul nostru pe final de an.

 

Revista Brutarul-Cofetarul: Care este cel mai important aspect în companie? Care este cheia succesului acesteia?

Puratos: Pornind ca o companie antreprenorială, Puratos și-a păstrat valorile unei afaceri de familie care prețuiește calitatea, curajul, viziunea, și care pune pasiune în dezvoltarea comunității în care acționează. Ne-am luat angajamentul să oferim produse și soluții inovatoare cu cea mai bună valoare nutritivă posibilă, fără a face compromisuri legate de gust, textură, calitate sau siguranță alimentară și această misiune de a livra calitate pentru oameni și de a lucra împreună la o cauză mai mare ca noi este un sentiment extrem de real și palpabil în companie și în birourile Puratos din România. Există proiecte pentru care am luptat să le păstrăm, să le extindem și pasiunea pe care am pus-o a fost apreciată de colegii noștri din alte țări. De asemenea, specialiștii noștri, cei care testează rețete și produse, și care oferă consultanță pentru clienți, sunt foarte bine pregătiți și mereu la curent cu ultimele tendințe din piață. Grija pentru calitate este una excepțională. Ne pasă cu adevărat și misiunea principală, mai departe de rezultatele companiei, este să fim aproape de oameni, de angajații noștri în primul rând, de clienți, furnizori, parteneri, consumatori.

Revista Brutarul-Cofetarul: Prin ce elemente/aspecte se deosebesc produsele Puratos de celelalte produse?

Puratos: Produsele Puratos se remarcă prin mai multe elemente-cheie care le diferențiază de celelalte produse de pe piață. Aceste aspecte includ:

  • Calitatea materiilor prime – punem un accent deosebit pe alegerea și utilizarea materiilor prime de cea mai înaltă calitate. De la făină, zahăr, fructe până la enzime din Antarctica, fiecare ingredient este selectat cu atenție pentru a asigura rezultate excepționale în produsele finite
  • Cunoașterea în detaliu a tendințele pieței, prin studiile proprii pe care le desfășurăm cu regularitate. Crearea programului Taste Tomorrow în urmă cu mai bine de 10 ani, cel mai amplu studiu de piață pentru producătorii din industria de brutărie, patiserie-cofetărie și ciocolaterie, au permis companiei să dezvolte produse și soluții care să răspundă nevoilor și așteptărilor în schimbare ale consumatorilor
  • Inovația adaptată la tendințe – Puratos se evidențiază prin capacitatea sa de a inova în mod inteligent și adaptat la tendințele actuale. Dezvoltăm produse inovatoare care se potrivesc cu cerințele pieței într-un mod relevant și funcțional, fără a compromite niciodată calitatea. Expertiza pe care o avem în anumite sectoare ale industriei, ne permite să ne jucăm și să inovăm combinând ingrediente nebănuite, precum fibrele de cicoare pentru un conținut mai redus de zahăr sau maia de hrișcă în ciocolată neagră pentru consumatorul în căutare de gusturi aparte sau amestec de cereale și semințe încolțite și fermentate, infuzate în maia, pentru o explozie de gust și nutrienți
  • Suport tehnic și consultanță – pe lângă furnizarea de ingrediente și produse de calitate, la Puratos oferim și un suport tehnic de înaltă Echipa noastră de specialiști și consultanți are cunoștințe aprofundate despre procesele de obținere a produselor specifice brutăriei, patiseriei și ciocolateriei și oferă consultanță personalizată clienților săi
  • Angajamentul pentru generațiile viitoare – ne dorim să avem un impact pozitiv în comunitățile în care acționăm. Pe plan local, am lansat din 2020 proiectul Bakery School, ce formează și educă peste 60 copii din zone defavorizate să ajungă brutari, patiseri, cofetari sau ciocolatieri. Este un proiect inițiat, în plină pandemie, iar în acest an, prima generație de copii a absolvit, urmând a fi angajați la clienți Puratos
  • Sustenabilitatea – Puratos a lansat Cacao Trace prin care susține dezvoltarea durabilă a culturilor de cacao. Este un program aparte de sustenabilitate care oferă sprijin fermierilor de cacao și, în același timp, ridică standardele de calitate a boabelor. Programul nostru Cacao-Trace are toate elementele clasice ale programelor de certificare sustenabilă, dar este unic pentru că se concentrează pe gustul superior al boabelor de cacao, obținut printr-un proces de fermentare controlată, și pe un extra „Bonus de Ciocolată” oferit fermierilor. Astfel, creștem veniturile și standardele de viață ale fermierilor și salvăm ciocolata cu gust deosebit!

 

Aceste elemente împreună definesc diferența distinctă a produselor Puratos, permițând companiei să rămână un lider în industria brutăriei, patiseriei și ciocolatei, oferind în același timp soluții inovatoare și de calitate pentru clienții noștri.

 

Revista Brutarul-Cofetarul: Care sunt cele mai comercializate produse Puratos?

Puratos: Dacă ne referim la brutărie, categoriile de maiele și de cereale infuzate în maia dețin un loc important în portofoliul de produse, urmate de soluțiile cu aport de semințe sau de prospețime. În segmentul dulce, desigur ciocolata belgiana Belcolade, alături de umpluturile cu bucăți atent selecționate de fructe.

 

Revista Brutarul-Cofetarul: Cum vedeți evoluția industriei de cofetărie din trecut, prezent, dar și cum o vedeți în viitor?

Puratos: Lumea cofetăriei evoluează păstrând tradițiile vii. Plecând de la informațiile extrase din studiul Taste Tomorrow – care confirmă importanța deserturilor clasice pentru consumatorii din România – am dezvoltat conceptul „Fiecare creație de cofetărie are o poveste de spus” și am identificat deserturi cu tradiție din întreaga lume, inclusiv din România, pe care consultanții noștri în cofetărie le-au reinterpretat, oferind consumatorilor o experiență multi-senzorială, la fiecare mușcătură. Am păstrat, bineînțeles, gustul și ingredientele care le-au consacrat când au uimit publicul întâia oară și am schimbat câteva elemente, cum ar fi forma sau profilul nutritiv. Credem că putem să aducem o noutate în deserturile clasice, păstrând tradițiile vii și moderne și adaptând, pas cu pas, prin gust, textură sau aspect. O modificare mică, dar care, pentru consumatori, face o diferență mare.

puratos4

Revista Brutarul-Cofetarul: Ce planuri există pentru Puratos în viitor?

Puratos: Inovația va continua să reprezinte unul dintre factorii cheie în evoluția dinamică a pieței autohtone, care beneficiază de un potențial cert de creștere. Pentru 2023-2025 avem planuri de investiții în extinderea facilităților de producție și a celor logistice, ceea ce ne va permite să reacționăm și mai rapid la schimbările și provocările din industria pe care o deservim.  Odată cu aceste investiții, ne vom recalibra parte din portofoliul local, cu mai mult accent pe ingrediente sustenabile și locale, conforme cu cerințele consumatorilor pentru un profil nutritiv superior, etichete curate și materii prime locale.

Totodată, continuăm să investim  în dezvoltarea profesională a generațiilor tinere fără acces la resurse de educație, care aspiră la un viitor promițător. Cu fiecare generație absolventă Bakery School România, ne propunem să creștem semnificativ numărul profesioniștilor calificați și bine instruiți din domeniu. Adolescenții înscriși la Bakery School au acces la burse, mentori, laboratoare dotate după ultimele standarde, ingrediente de cea mai bună calitate, concursuri care să îi motiveze și o reprezentare pe măsură pe piața muncii.

Citiți toate articolele redactate de Brutarul Cofetarul.

 

Text: ing. Claudia POPA