PUBLICITATEA LA LOCUL DE VÂNZARE PENTRU SECTORUL PANIFICAȚIEI, PATISERIEI, COFETĂRIEI ȘI MORĂRITULUI DIN ROMÂNIA

În funcție de specificul afacerii dumneavoastră, scăderea drastică a vânzărilor generată de actuala criză este cu siguranță principala preocupare a acestor zile. Unele sectoare au cunoscut o încetare totală a activității și au trebuit să inoveze pentru a supraviețui. Acest lucru face ca marketingul să fie mai important ca niciodată pentru multe companii. Este momentul să acordăm o atenție sporită tuturor aspectelor ce țin de modul în care ne marketăm brandul și produsele pentru a ne asigura că reușim să rămânem competitivi.

Un astfel de aspect esențial este Publicitatea la locul vânzării. Teoria enunță ca „publicitatea la locul de vânzare constituie un ansamblu de semnalizări cu caracter publicitar care se folosește în magazine și în diverse alte suprafețe pe care se realizează acte de vânzare pentru atenționarea, orientarea, trezirea interesului asupra acelei suprafețe comerciale, a unui raion, a unor suprafețe etalate”. Cu alte cuvinte publicitatea la locul de vânzare apelează la toate mijloacele să asigure o sensibilitate vizuală în scopul atragerii clientului într-un act de schimb prin transformarea interesului înnăscut într-o motivație și, rapid și convingător, într-un act de cumpărare efectivă.

Publicitatea la locul de vânzare se materializează prin mai multe concepte care trebuie analizate individual. Un prim astfel de concept este publicitatea prin marcă: amenajarea unui stand separat, special amenajat cu mobilier și suporți de prezentare, panouri cu texte explicative privind marca respectivă de pâine/patiserie/cofetărie, prezentarea prin diferite însemne sau indicatoare a mărcii reprezentative.

Publicitatea la locul vânzării – PLV. Ansamblu de mijloace promoționale, care vizează o prezentare și punere în valoare activă, cât mai adecvată, a produselor și serviciilor firmei, la punctele de vânzare. Proces menit să conducă la transformarea motivației de cumpărare a clientelei în achiziție efectivă. Factor dinamizator al vânzărilor și de comunicare între produs și consumator, rolul PLV este primordial în stimularea încercării și cumpărării produsului (prima achiziție), în popularizarea și „împingerea” mărcii către consumator (în 55% din cazuri clientul se decide să cumpere în ultimul moment, chiar la locul de prezentare a mărcii).

 

Publicitatea prin ambalaj. Ambalajul modern nu se mai limitează doar la protejarea produsului, el constituind un mijloc de comunicare între produs și client. Pentru a îndeplini acest rol intermediar, ambalajul trebuie să constituie atât un mijloc de prezentare cât și de informare. Ambalajul modern nu se mai limitează doar la protejarea produsului ci constituie un mijloc de comunicare între produs și client. Pentru a îndeplini acest rol intermediar, ambalajul trebuie să constituie un mijloc de informare cât mai complet asupra produsului respectiv. Rolul informativ al ambalajului crește atunci când se asigură o bună îmbinare cu publicitatea. Un ambalaj estetic, din punct de vedere al formei, culorii sau graficii, cu o informare corespunzătoare asupra produsului atrage atenția cumpărătorilor și favorizează luarea decizie de cumpărare.

Exemple de mijloacele de publicitate comercială utilizate la punctele de vânzare:

– reclama grafică (afișe, postere, pliante, cataloage de prezentare, broșuri, autocolante etc.);

– reclama sonoră (efectuată de vânzător cu prilejul vânzării, difuzarea de anunțuri/spoturi publicitare în magazin, folosirea de teme muzicale

– cu prilejul unor demonstrații practice etc.);

– reclama video (prezentarea de filme video publicitare – Q-TV);

– promovarea prin marcă (imaginea și notorietatea mărcii);

– promovare prin ambalaj, punct de informare comercială,

– expoziții în magazin (stand de prezentare privilegiată, amplasament special, alee a mărcii etc), demonstrații practice, sampling (stand de degustare), cadouri, obiecte promoționale, uniforma personalului etc.

 

În condițiile autoservirii, când marfa este direct prezentată consumatorilor, ambalajul de prezentare este expus, de asemenea, în rafturi sau gondole astfel încât să înlocuiască vânzătorul. El constituie, pe de o parte un punct de atracție prin formă, dimensiuni, culoare și imagine a produsului, iar pe de altă parte, un punct de informare comercială prin înscrisurile referitoare la caracteristicile produsului, la termenul de garanție sau valabilitate. Ambalajul de prezentare, caracterizat printr-o execuție grafică deosebită, oferă prin imagini și texte informațiile necesare consumatorului și se transformă în suportul publicității la locul de vânzare a produsului.

(continuăm)

Autor: ALEXANDRA IOANA PESCARU – SPECIALIST MARKETING, PR ȘI COMUNICARE