MARKETING ÎN VREMURI DE CRIZĂ – PENTRU SECTORUL PANIFICAȚIEI, PATISERIEI, COFETĂRIEI ȘI MORĂRITULUI DIN ROMÂNIA

În vremuri de criză, poate fi dificil să știm de unde să începem și cum să punem problema din punct de vedere al marketingului. În doar câteva săptămâni, oamenii și-au ridicat un scut de autoprotecție, concentrați asupra lor înșiși, familiilor lor, angajaților lor, clienților și comunităților lor. Cu toții am lăsat la o parte obiceiuri, opinii politice, diferențe de opinie, simpatii sau antipatii pentru a construi bariere invizibile în cartierele și comunitățile noastre împotriva acestui virus.

Dacă distanțarea socială ține mulți oameni acasă, vedem, de asemenea, schimbări majore în tendințele comportamentale. Consumatorii s-au întors după foarte mult timp la televiziune și alte surse media premium pentru informații credibile. Totodată caută online soluții de divertisment – descărcând aplicații cu jocuri, petrecând și mai mult timp pe rețelele de socializare și vizionează mai multe filme și seriale ca niciodată pe canalele de streaming online.

Simultan, nevoia de bunuri fizice pune presiune pe noile canale iar cererea de comerț electronic crește la noi niveluri. Pentru cei care se aventurează în exteriorul domiciliului, magazinele alimentare sunt surse esențiale, dar fluctuațiile de vânzări și inconsecvența cererii generează probleme serioase de aprovizionare și stocuri.

Unele dintre aceste schimbări de comportament pot fi temporare, dar multe se pot dovedi permanente. Vom depăși cu toții momentul actual dar impulsul din spatele experiențelor digitale este puțin probabil să dispară, deoarece oamenii sunt obligați de circumstanțe să încerce lucruri noi. În contextul atâtor schimbări rapide în această perioadă dificilă, ce acțiuni pot lua brandurile pentru a servi și crește baza de clienți, pentru a atenua riscul și pentru a avea grijă de personalul lor?

  1. Empatie și transparență

Oamenii se simt vulnerabili acum. Empatia este critică. Multe bănci, de exemplu, au renunțat la diverse taxe, recunoscând greutățile clienților lor. Astfel de cazuri arată umilință în fața unei forțe mai mari decât noi toți și empatie.

Nuanțele vocii brandului sunt mai delicate decât oricând. Companiile care se folosesc de această perioadă pentru a obține câștiguri din punct de vedere comercial nu vor avea o evoluție pozitivă în viitor. Fiecare pas trebuie gândit în baza unei analize a viitorului. În aceste momente, nu avem toate răspunsurile și trebuie să recunoaștem acest lucru. Dacă faceți promisiuni, chiar și în perioadele incerte, trebuie să puteți oferi ceea ce promiteți.

  1. Folosiți media în moduri agile

Pentru a pivota rapid mesajele creative pe măsură ce circumstanțele se schimbă, marketerii vor dori să construiască, intern dar și cu agenții, modele de operare cu răspuns rapid. Accesul la producția de la distanță și la capacitatea creativă va deveni deosebit de important pe măsură ce criza evoluează.

Dincolo de creativitate, deoarece mixul platformelor media actuale utilizate de consumatori se schimbă rapid, marketerii ar trebui să ia în considerare modificarea mixului de media. De exemplu, luând în considerare creșterea explozivă de consum de divertisment digital, marketerii ar putea dori să-și amplifice utilizarea streamingului video premium și a jocurilor mobile care acceptă reclame. În mod similar, întrucât consumul de știri crește deoarece consumatorii caută constant să rămână informați, mărcile nu ar trebui să se ferească de reclamele integrate în acest mediu, având în vedere nivelul de implicare și relevanță. Știrile pot fi pur și simplu un mediu care necesită o monitorizare mai atentă a frecvenței în care anunțurile apar pentru a evita expunerea creativă excesivă (fapt ce poate deteriora capitalul de imagine al mărcii).

  1. Asociați-vă brandul cu acte de caritate și elemente pozitive

Oamenii își vor aduce aminte de companii pentru actele lor de bine într-o perioadă de criză, în special dacă aceste acte sunt realizate cu suflet și generozitate adevărate. O campanie de caritate de acest gen ar putea lua forma, de exemplu, donațiilor către băncile de produse alimentare, furnizarea de produse gratuite pentru personalul medical sau continuarea plății angajaților în timp ce ușile companiei sunt închise. Companiile trebuie să arate că contribuțiile lor sunt importante și sincere și nu realizate pentru beneficii comerciale. Consumatorii recunosc autenticitatea și o apreciază.

Conținutul de bun simț care atenuează anxietatea și promovează pozitivismul va însemna enorm pentru brandul dumneavoastră pe termen lung. Gândiți pe termen lung! Criza actuală se va încheia la un moment dat dar memoria consumatorilor nu este una scurtă. Pe termen lung revenirea va fi mai ușoară pentru acele branduri care au câștigat simpatia și implicarea emoțională a clienților.

  1. Urmăriți tendințele și construiți scenarii

Urmărirea constantă a tendințelor comportamentale a publicului țintă îi va ajuta pe marketeri să înțeleagă mai bine, în timp real, pulsul pieței. Cu toții să măsurăm regulat tendințele emoționale și de consum pentru a adapta mai bine comunicarea, observând îndeaproape trendurile conversaționale pe platformele de social media, pe site-urile comunității și pe paginile de produse de comerț electronic pentru a căuta oportunități și pentru a identifica mai rapid crizele. Companiile ar trebui să ia în considerare alimentarea rapidă cu acest tip de date a dashboard-urilor pentru a alimenta deciziile corecte.

De asemenea, trebuie să luăm în considerare construirea de conexiuni mai profunde interne pentru a oferi informații directorilor de departamente care, din ce în ce mai mult, vor fi implicați în alegerile de marketing. Echipa de marketing ar trebui să lucreze strâns cu echipa de contabilitate și si cu cea operațională pentru a prognoza diferite scenarii și rezultate potențiale, în funcție de cât durează criza.

  1. Adaptați-vă la noile modalități de lucru pentru a continua activitatea

Marketingul intern al companiei nu trebuie sub nicio formă neglijat. Este încurajator cât de repede au putut trece multe companii la aranjamente de lucru la distanță. Utilizarea tehnologiilor de colaborare poate oferi fără probleme capacități de chat, partajare de fișiere, întâlniri și apeluri, permițând echipelor să rămână conectate și să rămână productive. Deja, orele virtuale de team-building apar ca noua normalitate pentru a menține moralul echipei ridicat. Liderii trebuie să facă tot posibilul pentru a trece fiecare element al modelului de operare – de la marketing, la vânzări, la servicii – la acest nou normal. Noi surse de inovație și chiar îmbunătățirea marjei vor ieși din inconfortul nostru actual.

Cum ne putem pregăti pentru viitor?

Suntem în faza de recunoaștere și adaptare a pandemiei Covid-19. Dar trebuie să planificăm și activitatea dincolo de criză. Pe măsură ce navigăm prin ceea ce știm în acest moment, trebuie să lucrăm constant la a menține brandurile și călătoriile clienților cât mai pozitive posibil, în timp ce lucrăm simultan, intern, pentru a realiza trei lucruri:

  1. Înțelegerea impactului defazării fluxului obișnuit al afacerii și continua triere a elementelor neașteptate.
  2. Aplecarea către modalități digitale de a lucra și de a ne conecta cu clienții, știind că acest lucru va avea efecte de durată.
  3. Reducerea riscurilor pentru experiența clientului gândindu-ne realist la cum este percepția vis-a-vis de brandul și produsele noastre din exterior.

Fără îndoială, există o accelerare forțată a agendei de transformare digitală, deoarece recunoaștem cât de repede clienții și angajații au îmbrățișat călătoriile și experiențele activate digital.

Toate companiile trebuie să gândească, să funcționeze și să conducă în moduri noi în aceste circumstanțe incerte și fără precedent și va trebui cu toții să învățăm împreună cu încredere și cu smerenie.

Cu puțin efort și implicare, cu siguranță TOTUL VA FI BINE!

 

AUTOR: ALEXANDRA IOANA PESCARU – SPECIALIST MARKETING, PR ȘI COMUNICARE