Înlocuitori de zahăr pentru obținerea produselor dulci

Care este primul lucru care ne vine în minte când auzim cuvântul „desert”? Zahărul!
Cu toate acestea, experiența dulce vine cu o mulțime de dezavantaje care ar trebui evitate. Din fericire, un stil de viață sănătos joacă un rol din ce în ce mai important în zilele noastre, motiv pentru care nu trebuie să cercetăm mult timp pentru a găsi o alternativă potrivită la zahăr. De fapt, uneori alegerea este atât de mare încât nici măcar nu știm unde să ajungem. Pentru a face alegerea mai ușoară, am colectat pentru voi cei mai comuni îndulcitori.

Glucoză

Glucoza este un zahăr simplu care poate fi produs prin descompunerea amidonului care se găsește în cartofi, având marele avantaj că poate fi folosit direct de corp ca sursă de energie, permițându-i să fie absorbit extrem de rapid în organismul uman.

Fructoză

Zahărul din fructe. Acesta este regele îndulcitorilor deoarece vorbim despre cel mai dulce zahăr. Este produs în cantități mari în fructe și miere prin descompunerea zahărului din trestie sau sfeclă. Se folosește la îndulcirea bomboanelor, siropurilor, fructelor conservate, medicamentelor, avantajul său față de zahărul tradițional fiind creșterea mai lentă a nivelului de zahăr din sânge.

Alcoolii de zahăr se găsesc în multe alimente procesate, inclusiv bomboane tari, înghețată, budinci, produse de patiserie și ciocolată. Ei pot fi găsiți în guma de mestecat, pastă de dinți și apă de gură. Ei pot fi utilizați în combinație cu un alt înlocuitor de zahăr.

În ciuda numelui lor, alcoolii de zahăr nu sunt alcool. Sunt carbohidrați care apar în mod natural în anumite fructe și pot fi, de asemenea, fabricați. Își iau numele pentru că au o structură chimică asemănătoare zahărului și alcoolului. Alcoolii de zahăr sunt numiți și „polioli”.

Cei mai obișnuiți alcooli de zahăr găsiți în alimente includ:

  • Eritritol – 0,2 calorii pe gram și 60% până la 80% la fel de dulce ca zahărul
  • Izomalț – 2 calorii pe gram și 45% până la 65% la fel de dulce ca zahărul
  • Lactitol – 2 calorii pe gram și 30% până la 40% la fel de dulce ca zahărul
  • Maltitol – 2,1 calorii pe gram și 90% la fel de dulce ca zahărul
  • Manitol – 1,6 calorii pe gram și 50% până la 70% la fel de dulce ca zahărul
  • Sorbitol – 2,6 calorii pe gram și 50% până la 70% la fel de dulce ca zahărul
  • Xilitol – 2,4 calorii pe gram și aceeași dulceață ca și zahărul

Xilitol

Acest tip de zahăr nu este atât de special deoarece xilitolul este de fapt zahăr de mesteacăn. Numele său sugerează că a fost extras mai întâi din mesteacăn, dar este de fapt obținut din porumb. Este exact la fel ca zahărul tradițional la gust și aspect, dar conținutul său de carbohidrați este mult mai mic și conținutul de calorii este, de asemenea, cu 40% mai mic, ceea ce îl face o alegere foarte bună pentru cei care fac dietă.

Maltitol

Maltitolul este un îndulcitor natural pe bază de amidon de porumb care aparține chimic alcoolilor de zahăr. Efectul său de îndulcire este de 60-90% din dulceața zahărului, dar conține cu 40% mai puține calorii. Un alt avantaj este creșterea glicemiei la un nivel scăzut datorită absorbției sale lente. Atrage apa din aer prevenind astfel uscarea alimentelor. Cu toate acestea, dezavantajul său este că poate provoca diaree, dureri abdominale și balonare în cantități mari, astfel trebuie folosit cu grijă.

Sorbitol

Sorbitolul aparține, de asemenea, familiei alcoolilor de zahăr și se găsește în unele fructe. Este pe jumătate la fel de dulce ca zahărul din sfeclă, așa că se adaugă în alimentația diabeticilor cu zaharină pentru a-i spori puterea de îndulcire. Cu toate acestea, recomandările dietetice moderne nu mai recomandă utilizarea lui. Valoarea sa energetică este aceeași cu cea a zahărului. Se descompune încet în organism, ridicând glicemia mai puțin decât zahărul convențional.

Izomalț

Aproximativ jumătate de dulce față de zahărul granulat, acesta nu necesită insulină pentru ca metabolismul uman să îl utilizeze. Are un conținut energetic mai scăzut decât zahărul, de aceea este folosit în industria alimentară în special pentru alimente cu energie redusă, iar în cofetărie, zahărul și decorațiunile din fructe acoperite cu zahăr sunt realizate cu izomalț.

Potrivit FDA, alcoolii de zahăr sunt „în general recunoscuți ca siguri”. Aceasta înseamnă că experții sunt de acord că dovezile științifice disponibile arată că acestea sunt sigure pentru utilizare în alimente și băuturi. Cu toate acestea, trebuie consumați cu moderație. Deoarece alcoolii de zahăr nu sunt absorbiți complet de corpul uman, consumul în cantități mari poate duce la balonare și diaree.

Ștevie

Ștevia este un îndulcitor natural obținut din frunze de iasomie. Pulberea fină albă cristalină extrasă din plantă a fost numită steviozidă. Puterea de îndulcire a zahărului este mult mai puternică, așa că trebuie avut grijă la adăugarea acesteia. Este unul dintre cei mai des folosiți îndulcitori. Are o proprietate rezistentă la căldură, nu se caramelizează, este potrivit pentru coacere și gătit, în timp ce gustul nu se schimbă. Poate avea un gust amar peste aportul general.

Extractul de fructe de călugăr

Este obținut din planta Siraitia grosvenorii, care este originară din China. Chiar dacă fructele de călugăr sunt de aproximativ 300 de ori mai dulci decât zahărul de masă, nu conțin calorii. Această dulceață provine din compuși numiți mogrozide.

Deoarece fructul călugărului nu are calorii și nu afectează nivelul zahărului din sânge, poate promova pierderea în greutate și poate îmbunătăți nivelul zahărului din sânge dacă este folosit în locul zahărului obișnuit. Cu toate acestea, în prezent există o lipsă de studii umane despre acest îndulcitor.

Piureuri de fructe

Înlocuirea zahărului cu sos de mere – sau piureuri din alte fructe precum banane – este o modalitate excelentă de a reduce aportul de zahăr rafinat. Se poate folosi în rețete precum prăjituri, brioșe și pâine.

Toate fructele oferă beneficii pentru sănătate datorită nutrienților lor. De exemplu, piureul de banane este bogat în mangan, magneziu și vitaminele B6 și C. Spre deosebire de zahărul rafinat, fructele sunt în general legate de o varietate de beneficii pentru sănătate, inclusiv un risc redus de boli cronice și un risc mai scăzut de deces din toate cauzele.

Miere

Mierea este un lichid gros, auriu, produs de albine. Conține urme de vitamine și minerale, precum și o abundență de compuși vegetali care oferă beneficii antiinflamatorii și antioxidante.

Compușii mierii, cum ar fi polifenolii din miere, pot ajuta la modularea inflamației în organism. Mierea are, de asemenea, un indice glicemic (IG) puțin mai scăzut decât zahărul de masă. Aceste calități o pot face mai sănătoasă decât zahărul rafinat.

Dacă se folosește miere, trebuie folosită cu moderație, deoarece este încă bogată în zahăr și calorii.

Sirop de arțar

Siropul de arțar este un lichid gros, zaharat care se obține din scoarța copacilor de arțar. Conține o cantitate mică de minerale, inclusiv calciu, potasiu, fier, zinc și mangan. În plus, este bogat în compuși fenolici precum lignani și cumarine care pot avea efecte antiinflamatorii și antioxidante.

În ciuda faptului că includ câțiva nutrienți și antioxidanți benefici, siropul de arțar este încă foarte bogat în zahăr. Are un IG puțin mai scăzut decât zahărul obișnuit, dar – ca orice îndulcitor – trebuie folosit cu moderație.