Făina de sorg, o alternativă sănătoasă în industria alimentară

Sorgul, Sorghum bicolor, numit și mei mare, mei indian, este o plantă de cereale din familia ierburilor (Poaceae) cu semințele sale comestibile amidonoase. Planta își are originea în Africa unde este un aliment major și are numeroase soiuri fiind apreciat în special în regiunile calde și aride pentru rezistența sa la secetă și căldură. Este mic, rotund și de obicei, alb sau galben pal – deși există anumite soiuri roșii, maro, negre sau violete.

Sorgul este a cincea cea mai produsă cultură de cereale din lume. Este bogată în nutrienți naturali și ușor de adăugat în dieta oamenilor, fiind utilizată pe scară largă ca hrană pentru animale și ca sursă de combustibil naturală și rentabilă.


Consumul de cereale integrale, cum ar fi sorgul, are o mulțime de beneficii pentru sănătate. Acest articol acoperă beneficiile nutriționale și multe utilizări ale acestei cereale foarte versatile.

Tipuri de sorg

Sorgul este disponibil în câteva tipuri, fiecare având utilizări diferite. Sorgul cu cereale este o cereală folosită pentru hrănirea animalelor și care se transformă în făină pentru hrana pe care o consumăm. Se găsește în soiuri alb, cafeniu, portocaliu, roșu, bronz și negru.


Sorgul roșu, portocaliu și bronz este suficient de versatil pentru a fi folosit pentru orice, de la hrana animalelor până la combustibil. Sorgul bronz este transformat în făină pentru industria alimentară. Burgundia și sorgul negru sunt deosebit de bogate în antioxidanți.

Valorile nutriționale ale sorgului

Sorgul este o cereală ușor subestimată, bogată în nutrienți. O jumătate de cană de sorg nefiert (100 de grame) oferă 329 kcal, 11 g proteine, 3 g grăsime, 72 g carbohidrați și 7 g fibre. Sorgul este, de asemenea, o sursă bună de următorii micronutrienți: vitamina B1, vitamina B6, cupru, fier, magneziu, fosfor, potasiu, seleniu, zinc.

Utilizările sorgului

Sorgul este versatil și ușor de adăugat la o serie de rețete putând fi utilizat sub diferite modalități, precum: înlocuirea orezului sau quinoei, făină măcinată, fulgi sau sirop.


Atunci când este procesată într-o făină, făina de sorg are o aromă ușoară, ușor dulce și o textură netedă, ceea ce o face potrivită pentru a face brownie, prăjituri, brioșe, vafe și tot felul de alte produse de cofetărie.


Textura și densitatea făinii de sorg o fac comparabilă cu făina de grâu universală. O proprietate interesantă este că ajută la legarea umezelii în aluat, precum și la formarea bulelor de CO2 la prepararea pâinii. Făina de sorg este de culoare bej, cu o consistență moale, oarecum aglomerată, dar se combină bine atunci când este amestecată cu alte făinuri.

Beneficiile făinii de sorg pentru sănătate

Făina de sorg este bogată într-o varietate de nutrienți, inclusiv vitaminele B, care joacă un rol esențial în metabolism, dezvoltarea celulelor nervoase și sănătatea părului și a pielii.


Este, de asemenea, o sursă bogată de magneziu, un mineral important pentru formarea oaselor, sănătatea inimii și peste 600 de reacții biochimice din corpul uman, cum ar fi producția de energie și metabolismul proteinelor.


În plus, făina de sorg este bogată în antioxidanți, cum ar fi flavonoide, acizi fenolici și taninuri. O dietă bogată în acești antioxidanți poate reduce stresul oxidativ și inflamația din corpul uman. În plus, o jumătate de cană de sorg oferă mai mult de 7 grame de fibre, ceea ce reprezintă aproximativ 25% din aportul zilnic recomandat de fibre. O dietă bogată în fibre ajută la gestionarea greutății, scăderea colesterolului, stabilizarea nivelului de zahăr din sânge și prevenirea constipației.


În cele din urmă, este o sursă excelentă de proteine pe bază de plante. De fapt, oferă la fel de multe proteine ca și quinoa, o cereală renumită pentru conținutul ridicat de proteine.


Pe lângă faptul că este bogată în nutrienți, făina de sorg are avantajul suplimentar de a avea un index glicemic scăzut. Acest lucru este important pentru persoanele cu diabet, deoarece este absorbit în sânge mai lent decât alți carbohidrați, prevenind o creștere bruscă a zahărului.

Este o opțiune de cereale fără gluten

Cu mai mulți oameni, care evită glutenul din motive de sănătate, cum ar fi boala celiacă sau sensibilitatea la gluten, cererea de produse fără gluten este în creștere. Sorgul poate fi o alternativă bună la cerealele care conțin gluten, cum ar fi grâul.


Pentru cei care caută cereale fără gluten, sorgul este o opțiune super sănătoasă. Se poate înlocui făina care conține gluten cu făină de sorg în produsele de copt, cum ar fi pâinea, prăjiturile sau alte deserturi. Această cereală integrală funcționează și ca o garnitură copioasă.

Date cheie despre făina de sorg

• 100% fără gluten
• Aromă ușoară și textură fină
• Potrivită pentru prăjituri, pâine, prăjituri și multe altele
• Adesea combinată cu alte făinuri – se înlocuiește cu 15%-30% făină de sorg pentru cele mai bune rezultate
• Coacerea cu făină de sorg presupune folosirea a unei cantități mai mari de ulei sau grăsime și un ou în plus pentru a îmbunătăți textura și conținutul de umiditate al rețetei.

Vom continua…

text: ing. Popa Claudia