Etichetă (mai) curată

Consumatorii își doresc să știe ce conțin alimentele pe care le aleg. Prin urmare, acordă mai multă atenție etichetei produselor pe care le cumpără. Consumatorii preferă etichetele scurte, curate și clare, în principal cu ingrediente naturale, pe care le recunosc sau le înțeleg. Laurence Herbert, senior product manager în cadrul Puratos, ne oferă informații despre cum răspunde Puratos cererii de etichete (mai) curate.

Eticheta curată sau ”mai curată” se adresează unui segment în creștere și devine o parte semnificativă a activității noastre.

Cerere tot mai mare

“Cererea pentru etichetare mai curată este în continuă creștere de la an la an, mai ales în America de Nord și Europa, unde acest subiect prezintă mare interes pentru opinia publică și de unde primim cele mai multe cereri din partea clienților noștri. În alte regiuni, precum Asia de exemplu, piața are o dezvoltare mai lentă din acest punct de vedere. Există cerere constantă pentru etichete mai curate, însă nu la un volum atât de mare. Etichetarea curată a trecut la nivelul următor, deja nu se mai adresează unui segment de nișă, ci reprezintă o parte substanțială a activității noastre.”

Mai curat acolo unde este posibil

“La Puratos, avem în portofoliul nostru multe produse cu zeci de ani de succes, precum S500, cunoscut ca fiind cel mai bun ameliorator pentru pâine. Pentru aceste produse, oferim clienților noștri atât gama standard, cât și varianta alternativă Clean(er) label – “Etichetă (mai) curată”. Eforturile noastre nu se opresc aici însă. Fiecare produs nou dezvoltat este, prin definiție, formulat în așa fel încât să fie cât mai curat posibil chiar de la început“, declară Herbert.

Abordare dedicată

Cerințele pentru o etichetare (mai) curată vin, cu precădere, din partea clienților industriali și a lanțurilor de magazine moderne, pentru unii dintre aceștia fiind chiar o condiție esențială pentru a lista un produs nou. “Nu sunt acceptate inovațiile atât timp cât nu sunt produse cu etichetă curată. Ne așteptăm ca în următorii ani, această tendință să fie din ce în ce mai adoptată de către producători. La Puratos, atunci când dezvoltăm soluții cu etichete (mai) curate, pornim de la nevoia specifică a fiecărui client, adaptând constant soluțiile conform nevoilor exprimate. Este adesea o abordare personalizată, pe baza discuțiilor și nevoilor clienților noștri.”

Etichetare mai curată

Eticheta curată (“clean label”) este un termen larg acceptat și utilizat în industria de panificație, dar pentru care nu există o definiție clară în normativele legislative. “Subiectul prezintă mare interes pentru consumatori, însă observăm ca preocuparea pentru acesta variază mult de la o regiune geografică la alta, de la o țară la alta. Dacă azi avem stabilite anumite cerințe, acestea vor continua să evolueze în viitor. În timp, un produs cu etichetă curată s-ar putea transforma într-unul cu o formulare și mai curată, pe măsură ce găsim modalități de a elimina sau de a înlocui diferite ingrediente. Subiectul “etichetă curată” este precum o țintă în mișcare. Acesta este și motivul pentru care noi, la Puratos, considerăm mai adecvat termenul de “etichetă mai curată”, fiind vorba de un proces continuu de cercetare și dezvoltare.”

Claritate în etichetarea curată

Nu există o definiție clară din punct de vedere legislativ a ceea ce constituie un produs cu etichetare curată. Tocmai de aceea, sunt posibile o mulțime de interpretări diferite a principiului etichetei curate. Pentru unii, acest lucru poate însemna folosirea doar de ingrediente naturale, pentru alții poate însemna mai puțini sau chiar fără aditivi, sau fără conservanți, sau poate fără coloranți artificiali sau arome artificiale etc. Sunt tot atât de multe interpretări câți oameni pe planetă. Inițiatorii și susținătorii acestui demers pentru mai multă transparență și origine naturală a produselor comercializate, au fost reprezentanții hiper/supermarketurilor, din dorința de a folosi “etichetarea curată” ca un avantaj competitiv. Acest lucru implică adesea eliminarea sau reducerea anumitor ingrediente. Percepția comună este aceea că un produs cu etichetă curată ar trebui să aibă o listă scurtă și clară de ingrediente.

Sinergia dintre ingrediente

“Având o vastă expertiză în domeniul ingredientelor pentru panificație, patiserie și ciocolaterie, specialiștii Puratos pornesc întotdeauna de la produsul finit. Avem de multe ori posibilitatea de a ajuta la crearea unor liste de ingrediente mai scurte și mai clare pentru un produs finit, știind foarte bine care sunt interacțiunile dintre toate ingredientele. Să luam exemplul unei brioșe cu cremă. Vă oferim toate ingredientele necesare: soluția pentru brioșă, dar și umplutura dorită. Putem garanta reducerea numărului total de ingrediente menționate pe etichetă, prin căutarea de sinergii între diferitele componente.”

Despre priorități

„Fie că vorbim de funcționalitate, de performanță, de calitate sau valoare adăugată, orice dezvoltare de produse pornește de la cerințele specifice ale clienților noștri, optând întotdeauna pentru cea mai bună soluție. Pentru noi calitatea soluțiilor oferite este prioritară. Deși există această nevoie pentru etichete mai curate, unele ingrediente nu pot fi înlocuite cu ușurință, astfel încât să putem garanta performanța produsului sau siguranța alimentară. De exemplu, pentru a putea amesteca ulei cu apă, va fi întotdeauna necesară utilizarea emulsifianților, pentru a evita separarea, iar un termen mare de valabilitate va impune utilizarea conservanților sau procesarea aseptică. Cert este că echipele de experți în inovație din cadrul Puratos caută să dezvolte în mod continuu noi metode și soluții de a răspunde nevoilor curente și viitoare ale clienților noștri pentru produse cu etichetă curată.”

Necesități

“La Puratos, folosim doar ingrediente cu rol foarte clar și specific în produs. Acest lucru poate fi pentru a ajuta profesioniștii în munca lor de zi cu zi, sau poate fi pentru a îmbunătăți produsul în sine. Eliminarea, reducerea sau înlocuirea anumitor ingrediente cu scopul de a obține etichete (mai) curate, ar putea avea un cost. Astfel de adaptări ale formulei, în unele cazuri vor afecta anumite din funcționalitățile produsului. Eliminarea conservanților din umpluturi, de exemplu, va avea ca implicații reducerea termenului de valabilitate și un lanț logistic mai complex, cu alte costuri pentru depozitare și transport la temperaturi controlate. Un alt produs și-ar putea pierde din proprietățile de stabilitate, ceea ce ar putea duce la pierderi mai mari in timpul producției. Sunt doar exemple ale demersului de etichetă ”mai curată” care trebuie analizate și anticipate, fiind atât de natură financiară, comercială dar și de siguranță alimentară.”

Viitorul este curat

Tendința către o etichetare curată există deja de ani de zile și, fără nicio îndoială, va fi în continuare în centrul preocupărilor industriei alimentare. “Geografic vorbind, cele mai stricte cerințe de etichetare curată provin în prezent din Europa și America de Nord. Au la bază un proces gradual și îndelungat, însă ne așteptăm ca în alte regiuni ale lumii, cerințele să vină mult mai rapid. Estimăm că și Asia și America latină se vor lovi de aceste cerințe. Avantajul Puratos este că avem deja o bază extinsă de cunoștințe și soluții, ceea ce ne va permite să anticipăm alături de clienții noștri din diferite zone ale globului această nevoie și să o deservim cu cele mai eficiente soluții.”

Autor: Laurence Herbert, Senior Product Manager la Puratos

Acesta este un extras de articol. Puteți citi întregul articol aici: www.tastetomorrow.com/herbert

Republicarea conținutului website-ului www.brutarul.ro este permisă în limita de 400 de caractere, cu precizarea sursei și inserarea unui link spre www.brutarul.ro