Cum să aduci gelateria ta la nivelul următor

Note de curs din workshop-ul de Gelaterie în cadrul GastroPan 2020, partea II.
În prima parte a acestui serial am încercat să dezvăluim câteva puncte cheie, care vă ajută pe drumul de a forma o afacere de succes pe piața înghețatei artizanale. Au fost scoase în evidență mai ales activitățile prioritare până la momentul deschiderii și documentațiile necesare pentru a ajunge aici în mod legal. Articolul respectiv poate fi găsit în ediția anterioară a revistei.

Autor: Major Tamás, Economist, Consultant de gelaterii

Acum, ca și în partea a doua a workshopului care va fi organizat la Arad în cadrul GastroPan 2020, încercăm să dăm o mână de ajutor celor care au deja o gelaterie deschisă, dar vor să crească profitabilitatea acesteia și în același timp încercăm și să scădem din sarcinile proprietarului. Practic, targetul propus este să ajungem la nivelul următor al „antreprenoriatului”. Mulți care au deschis o gelaterie în ultima vreme se pot afla, la un anumit nivel, în una dintre următoarele situații:

  • Profitabilitate moderată
  • Recrutarea și motivarea angajaților este deseori un procedeu dificil
  • Pierderea de înghețată este necontrolată
  • Lipsește sistemul și logica în acțiunile de marketing
  • Proprietarul este foarte stresat și preocupat tot timpul, mai ales în sezon
  • Proprietarul n-a mai fost la o vacanță de vară timp de vară…
  • Documente ce necesită actualizare zilnică, nu ajung la zi aproape niciodată

Rezolvarea acestor probleme se pot realiza doar cu introducerea unor sisteme și proceduri care au în vedere mai multe aspecte ale afacerii. Avem nevoie de sisteme bine puse la punct în ceea ce privește următoarele aspecte:

  • Angajați: Recrutare – Formare – Motivare – Control
  • Marketing: instrumente de a aduce cumpărători noi în magazin, de a menține, și de a fideliza clienții
  • Sisteme automatizate pentru ținerea la zi a documentelor

În acest articol încercăm să dăm câteva soluții pentru primul punct din enumerația de mai sus, recrutarea, formarea, motivarea și controlul angajaților fiind cele mai rar dezbătute teme de către specialiști și de multe ori cele mai critice puncte ale unei gelaterii, unde acest proces, din cauza sezonalității ar trebui să fie perfecționat la nivelul maxim posibil.

În primul rând, referitor la situația și tendințele actuale ale pieței muncii, trebuie să știm că în zilele noastre, există o ofertă foarte scăzută de forță de muncă competentă față de cererea largă din partea angajatorilor. Astfel vorbim despre piața angajatorilor și nu a angajaților. Pe această piață angajatorul este cel care trebuie să vină cu o ofertă avantajoasă, greu de refuzat, pentru ca să poată împlini locurile de muncă vacante dar și pentru a asigura loialitatea angajatului. Este o situație complicată, fără precedent pentru angajatorii din România (doar în ultimii 5-6 ani a început acest fenomen), dar cei care înțeleg mecanismele și cauzele acestui fenomen inoportun, vor reuși să se adapteze, și vor avea un avantaj significant și angajați mai loiali.

În primul rând trebuie să știm că oferta noastră pentru angajați competenți nu constă doar în bani. Angajații sunt interesați și de alte aspecte, care pot fi la fel de importante ca și remunerația bănească. Hai să vedem câțiva factori importanți care pot fi decisivi în cursul recrutării:

  • Program de lucru (sau flexibilitatea acestuia): de multe ori în industria HoReCa se lucrează cu un program de 12 sau chiar 14 ore. Având un program de 8 ore poate să fie o motivație rezonabilă pentru cei care s-au săturat deja să lucreze 14 ore;
  • Faptul că nu trebuie să lucrează timp de noapte;
  • Posibilitatea de formare profesională, sau de a dobândi experiență;
  • Cursuri de perfecționare plătite de firmă, sau cursuri interne;
  • Posibilitatea de avansare rapidă în ierarhia internă a firmei, cu diferite bonusuri accesibile (vom discuta mai adânc la partea de motivare, la workshop);
  • Un loc de muncă curat și frumos amenajat cu un brand renumit atrage mai eficient angajați de calitate;
  • Pauzele de masă și un loc special amenajat pentru a lua masa, sau chiar un sandviș sau o altă gustare pe zi este tot un punct în plus, care nu costă atât de mult câte beneficii poate să aducă;
  • O atmosferă pozitivă, veselă la locul de muncă și spiritul de echipă sunt avantaje importante;
  • Statutul de angajat al unei gelaterii, este mult mai avantajos pentru cei care au copii, în comparație cu celelalte sectoare din segmentul HoReCa, ceea ce reprezintă un aspect asupra căruia merită să atragem atenția angajaților potențiali în oferta noastră.

Bonuri de masă, salarii și toate taxele plătite la timp nici nu am amintit în lista de mai sus, acestea fiind deja baza de pornire. Toate aceste aspecte pot să apară cumva în anunțurile Dumneavoastră.

Canalele de marketing prin care mediatizăm aceste oferte trebuie alese și ele bine, pentru că altfel putem cheltui mulți bani în zadar. Merită încercate prima dată mai multe canale, după care la primele interviuri, trebuie să aflăm concret sursele de informație, de unde au auzit despre noi și trebuie să ne concentrăm pe cele mai eficiente căi. O regulă universală este că generația mai tânără poate fi contactată mai ușor prin canalele online (ca și Facebook, Instagram, etc.) iar cei care sunt mai în vârstă, de regulă au preferința orientată spre presa tipărită și audio-vizuală (ziare, radio, TV local etc.).

Trebuie să conștientizăm că în zilele de azi ciclul de recrutare – formare – motivare – control a cărui prima fază am explicat în linii mari mai sus, este un procedeu continuu, deci nu ne putem opri niciodată în activitățile enumerate. Fiecare angajat are un ciclu de viață privind timpul petrecut la firma noastră, și fiecare are diferite nevoi (unii de a fi motivați, alții de a fi controlați, etc.). De aceea, după exemplul marilor lanțuri de fast-food, vă recomand să nu opriți niciodată „mecanismul” de recrutare.

În cadrul workshopului din Arad vom discuta cum puteți automatiza procesul de formare a angajaților, veți avea acces la exemple de check-list-uri care vă ajută angajații Dumneavoastră să cunoască sarcinile lor chiar de la prima zi și să fiți capabil de a le învăța tot ce trebuie să știe într-un mod automatizat.

Tot așa vă voi demonstra metode de motivare similare cu cele puse în practică de către marile lanțuri de fast-food, care vă vor ajuta să prelungiți perioada în care angajații buni rămân la dumneavoastră și să scurtați automat dorința de a lucra la firma dumneavoastră a celor care nu sunt corecți și dispuși să presteze muncă de calitate.

Nu în ultimul rând, vă voi arăta metode simple, absolut automatizate pentru a controla pierderile de înghețată, le veți putea monitoriza zilnic, strategii de marketing și metode de a mări satisfacția clienților cu sortimentul dumneavoastră de înghețată (independent de furnizori de materii prime).