ADUNAREA GENERALA ROMPAN 2022

„Noi toți suntem afectați de războiul actual, dar cea mai mare afectare pentru noi va fi sfârșitul războiului.”

În data de 19 mai 2022, producători, procesatori si administratori din 103 societăți s-au întâlnit la București, la Adunarea Generală ROMPAN 2022, unde s-a discutat împreună cu Ministerul Agriculturii, ANPC, ANSVSA actualele probleme ale industriei legate de consecințele războiului conflictual la momentul actual, raportul anului 2021, bugetul alocat, granturile și fondurile oferite, dar și cum se preconizează viitorul privind stocurile materiei prime și activitatea economica a tuturor societăților care activează în sector.

La această întâlnire s-au reunit Aurel Popescu – președinte ROMPAN, Adrian – Ionuț Cheșnoiu – Ministrul Agriculturii, Ioan Oleleu – vicepreședinte ANSVSA, Horia Constantinescu – președinte ANPC și Sorin Minea – președinte ROMALIMENTA.

Adunarea Generală ROMPAN este un punct de întâlnire pentru toți participanții la eveniment unde pot afla informații și opinii de la autorități și colegi de breaslă privind problemele actuale și viitoare din acest sector al industriei alimentare.

Întâlnirea a fost deschisă oficial de președintele ROMPAN prezentând o scurtă descriere despre ROMPAN, asociație reprezentativă de tip neguvernamental, apolitică și independentă, fondată în 1991 având peste 220 membrii (producători de produse de morărit, panificație, patiserie, biscuiți, paste făinoase etc.).

Un moment foarte important al întâlnirii a fost reprezentat de alegerile președintelui și consiliului director ROMPAN pentru următorii 4 ani, rezultatele au fost: Aurel Popescu – președinte ROMPAN, Virgil Pavel și Daniela Voica – vicepreședinți ROMPAN.

Consumul anual pe cap de locuitor 78 kg pâine

Potrivit Institutului Național de Statistică (INS), numărul de angajați din industria alimentară în anul 2020 a fost de 175.000 dintre care 67.500 în industria de morărit-panificație. De asemenea, un locuitor consumă anual aproximativ 78 kg pâine, 15 kg produse de patiserie și prăjituri, 4,3 kg biscuiți, 3 kg făină de porumb și 2,8 kg paste.

Pentru anul 2020, cifra de afaceri pentru sectorul de panificație, patiserie, simigerie a fost 1,9 miliarde euro cu 60.000 salariați și 8.732 firme, iar pentru sectorul de morărit, cifra de afaceri a fost relativ mai mică (700 milioane euro) cu 7.500 salariați și 963 firme. Capacitățile de producție raportate la începutul anului 2022 au fost următoarele: 12.000 tone/zi făină de grâu și porumb, 10.000 tone/zi pâine și produse de panificație, 500 tone/zi paste făinoase și 500 tone/zi biscuiți.

În industria morăritului, 67% din capacități sunt modernizate, proces mai mic comparativ cu industria panificației, patiseriei (72%), biscuiților (100%) și pastelor făinoase (100%) la care tehnologia este de tip elvețiană obținută din fonduri europene. De asemenea, conform studiilor diverse realizate, pentru anul 2020 s-au produs circa 1.440.000 tone de pâine și produse de patiserie, respectiv, 1.250.000 tone de făină.

Privind importurile și exporturile în țara noastră, cerealele importate au fost de 2.505.575 tone, iar cele exportate circa 16.000.000 tone, cantități extrem de mari față de făina de grâu sau de meslin (178.298 tone, respectiv 7.724 tone), paste alimentari (43.432 tone și 9.871 tone) și produse de brutărie, patiserie (204.325 tone, 89.210 tone exportate).

Situații excepționale cauzate de pandemie, război, creșterea prețurilor la materii prime și utilități

De-a lungul anilor, ROMPAN a încercat sa sprijine industria morăritului, panificației și patiseriei prin diverse metode, colaborând cu cele mai importante instituții ale statului. Cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), cea mai importantă colaborare a constat în Legea 81/2022 prin care s-a transpus Directiva 633/2019 privind practicile comerciale neloiale, au existat dezbateri aplicate, bine conduse în Comisia de Agricultură, astfel încât toate părțile și-au spus cuvântul, reținându-se cele mai bune propuneri care să servească scopul directivelor: protejarea operatorilor, furnizorilor față de abuzurile celor de dimensiuni mari, dar totodată, s-a reușit extinderea listei practicilor „negre” cu unele „gri” din directivă, limitând și mai drastic abuzurile. Privind această nouă lege, s-a hotărât ca rabaturile să nu depășească 20%, însă, în mod practic există cazuri când procentul ajunge și la 30-38%, dar se menține Legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare permițând reglarea separată a relației dintre furnizori-comercianți.

S-a discutat despre legea pentru modificarea OUG 114/2018 și completarea articolului 60 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal – facilități de impozitare a salariilor din agricultură și industria alimentară. Modificările constau în faptul că angajații din agricultură și industria alimentară vor primi de la angajatori cel puțin salariul minim de 3000 de lei brut pe lună, iar statul va tăia din taxe. Valoarea de 1774 lei este conform Codului fiscal actual. Calculat pe noua lege, salariul ar fi de 2362 lei.

O altă ordonanță foarte importantă discutată a fost OUG nr. 61/2022 cu acordarea de microgranturi și granturi la care au apărut ghidurile, MADR se ocupă de microgranturi, iar Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului fiind responsabil de granturile mai mari și depunerile se vor face la data de 30 mai-1 iunie, după care, până la data de 30 iunie se vor face contractele.

Vizarea veterinar-sanitară la intervalul de doi ani pentru activitățile de transport

Datorită schimbărilor la nivel de conducerea ANSVSA, vicepreședintele ANSVSA s-a arătat satisfăcut de colaborarea cu ROMPAN, chiar dacă nu s-au mai făcut întâlniri privind prelungirea în fiecare an a Ordinului nr. 113/2008 (controlul oficial în unitățile alimentare de origine non-animală), dar s-a actualizat Ordinul nr. 114/2013 privind autorizarea laboratoarelor (laboratoare uzinale), Ordinul nr. 106/2019 privind activitățile de transport (vizarea la intervalul de 2 ani prin perceperea unui tarif reprezentând 50% din tariful stabilit pentru înregistrare) solicitându-se ca activitatea să fie cuprinsă în controlul oficial care este în prezent plătit de operatorii economici.

Etichetarea suplimentară Nutri-Score la produsele alimentare

Colaborarea cu ANPC a constat în modificarea cu OUG. nr. 58/2022 privind modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor, în special cu piața online, dar și transpunerea Directivei 2019/2161 din 27 noiembrie 2019 în ceea ce privește o mai bună asigurare a respectării normelor Uniunii Europene în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme. Statele membre trebuie să aplice prevederile Directivei din data de 28 mai 2022 prin OUG 58/2022. Privind etichetarea suplimentară cu Nutri-Score, aplicarea este voluntară în România la momentul actual,  iar pozițiile MADR și ROMALIMENTA comunică ca ar trebui respectată doar legislația europeană.

“Mie nu îmi este frică de războiul de lângă noi, mie îmi este frică de războiul dintre noi”

A venit momentul în care producătorii s-au făcut auziți povestind de problema banilor pentru asigurarea capitalului de lucru care influențează prețul produselor, iar în acest fel nu se pot asigura stocuri sau stabilitate a prețurilor. Un alt pericol îl reprezintă războiul din vecini, deoarece țara noastră devine țară de tranzit pentru produsele agricole existând riscul de blocaj logistic, blocaj al silozurilor deoarece producătorii români nu vor mai avea loc să depoziteze producția proprie. Altă voce din sală a precizat neclaritatea din OUG nr. 61/2022 privind aplicarea granturilor pentru societățile cu capital social pozitiv pentru anul 2019, iar alte voci au specificat că există o concurență neloială în România, în special cu statul. Există probleme privind birocrația din România unde se depun cereri peste cereri, însă fără răspuns. Producătorilor români le este frică de sfârșitul războiului deoarece în acel moment toate țările din Uniunea Europeană vor sprijini Ucraina cu subvenții, iar agricultura va fi prima subvenționată. Aceștia au propus ca tranzitul produselor agricole din Ucraina să se realizeze pe baza unui act legislativ prin care să se stabilească o taxă, astfel, chiar dacă la momentul actual este dificil, ar reprezenta un venit suplimentar pentru țară. Producătorii au încheiat discuția între ei specificând că dacă nu se vor pregăti în jumătate de an, maxim un an și jumătate, numărul producătorilor din sală se va înjumătăți deoarece nu vor mai putea face față situației.

Despre continuarea discuției, răspunsurile Ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, autorităților sanitar-veterinare și protecției consumatorilor, aflați în edițiile următoare ale revistei. (continuare în numărul următor)