Adunarea generală ANAMOB: importanța deosebită a digitalizării în sector

Adunarea generală a Asociației Naționale a Industriilor de Morărit și Panificație din România din acest an a avut loc în perioada 18-20 mai la Timișul de Sus, având ca invitați speciali pe Dl. Alexandru Valentin Țachianu – Secretar de Stat la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Dl. Zhang Rong – Consiliul Chinez de Promovare a Comerțului Internațional, precum și Dl. Mircea Popa – Secretar General al Ministerului Cercetării.

Discuțiile au debutat cu perspectivele și situația actuală a pieței agro-alimentare din România în contextul european și internațional, a derulării proiectelor europene din cadrul PNDR, a necesității promovării produselor alimentare românești pe piața internă, europeană și internațională și au continuat cu prezentarea datelor statistice pentru piața internațională a grâului, susținută de reprezentantul Ameropa Grains SA și cu prezentarea unui sistem eficient de finanțare IMM-uri din sectorul agro-alimentar.

Noile cerințe imperative pentru agro-industrie – digitalizare, inovare, promovare a fost una dintre cele mai importante teme ale adunării generale ANAMOB. Noul mediu digital IoT (Internet of Things) a dovedit un potențial revoluționar. Rețelele web inteligente de senzori, elemente automate de acționare, camere video, drone și alte dispozitive specializate vor permite un control fără precedent și management-ul automat al deciziilor pe întregul lanț de valoare din domeniul agro-alimentar. În cadrul programelor 2017-2020, UE acordă o deosebită importanță dezvoltării agroindustriei digitale. Asigurarea unei siguranțe alimentare crescute prin trasabilitate, inclusă în mediul IoT a devenit o prioritate. S-a subliniat importanța parteneriatelor dintre firmele din industria agro-alimentară cu firmele IT și cu centrele de competență de cercetare/inovare. Dl. Viorel Marin a prezentat noua tehnologie blockchain, o tehnologie care permite tranzacții 100% digitalizate (bazate pe platforme securizate și documente digitale ”inteligente (smart)”: contracte, certificate, formulare de gradare, documente de transport/expediție), validate online, rapide, securizate și descentralizate, având avantaje precum reducerea riscului de fraudare, costuri reduse, siguranță crescută și posibilitatea de monitorizare în timp real a derulării.

Dl. Viorel Marin, președintele ANAMOB, a prezentat statistici și studii de piață despre consumul de produse de panificație și patiserie realizate la nivel internațional/european, ale căror rezultate pot ajuta la adaptarea industriei de panificație/patiserie autohtone la tendințele de evoluție actuale. Tendințele identificate în comportamentul consumatorilor „millenials”, generația care deține majoritatea deciziilor și puterii de cumpărare în zilele noastre, sunt cele orientate spre snacking, produsele on-the-go devin tot mai populare și se observă ca produsele sănătoase, naturale și tradiționale („ethnic”) urcă în preferințele noilor generații de consumatori. De asemenea, milenialii preferă să cumpere produse ale procesatorilor locali, (din vecinătatea locului de muncă sau al domiciliului), deschizând noi perspective spre dezvoltarea rețelelor comerciale proprii ale brutăriilor, cerință impusă în mod obligatoriu de către ANAMOB, în cadrul consultărilor cu conducerea MADR privind actualizarea ghidurilor pentru proiectele PNDR. Statisticile arată că, din păcate, consumul de pâine în UE în perioada 2004-2019 e în ușoară scădere. Așadar, pentru a rămâne competitivi pe piață, recomandarea ANAMOB este trecerea la pâinea „soft” și la specialități de pâine și produse de panificație.(…)

 

Citiți articolul integral în ediția lunii iunie a revistei Brutarul-Cofetarul.

Republicarea conținutului website-ului www.brutarul.ro este permisă în limita de 400 de caractere, cu precizarea sursei și inserarea unui link spre www.brutarul.ro