Adevărul despre pâine

Consumatorii sunt expuşi pe diferite canale media la tot mai multe mesaje contradictorii referitoare la alimentele pe care le consumă, dacă sunt sau nu sunt bune pentru sănătatea lor. Drept urmare, cunoștințele consumatorilor se bazează mai mult pe percepție și nu pe informații certe. Specialistul în nutriție şi cercetare-dezvoltare – Adeline Pierre, ne oferă câteva informații despre miturile false.

Fibrele sănătoase

Studiul Taste Tomorrow  ne arată că doar 39% dintre consumatori cunosc faptul că pâinea conține fibre, însă 84% cred că aportul de fibre în alimentație are beneficii asupra sănătății.

Fapt:

Fibrele sunt un tip de carbohidrați pe care organismul nu îl poate digera. Fibrele se găsesc în special în fructe, legume, cereale integrale și leguminoase. „Da, fibrele din pâine aduc într-adevăr, o mulțime de beneficii pentru sănătate”, confirmă Adeline. „Conform ghidurilor nutriționale, oamenii ar trebui să consume un minim de 25-35 de grame de fibre pe zi. Lucrul cel mai știut și dovedit este faptul că fibrele sunt benefice pentru digestie și pot ajuta la prevenirea constipației. De asemenea, unele fibre pot ajuta la scăderea colesterolului din sânge.“

Știați că:

  • Legislația Uniunii Europene permite utilizarea mențiunii „sursă de fibre“ atunci când există cel puțin 3 grame de fibre la 100 de grame de produs alimentar (sau cel puțin 1,5 g / 100 kcal). Exemple de produse care sunt sursă de fibre: pâinea cu multicereale, ananasul, bananele, mango-ul sau cireșele.
  • Mențiunea „bogat în fibre“ poate fi utilizată atunci când există cel puțin 6 grame de fibre la 100 de grame de produs alimentar (sau cel puțin 3 g / 100 kcal). Exemple de produse care sunt bogate în fibre: pâinea cu cereale integrale, broccoli-ul, morcovii, spanacul și caisele.
  • Pâinea cu cereale integrale conține mai multe fibre /100 grame de produs decât multe dintre legumele și fructele cunoscute.

 

 

Când urmaţi un regim alimentar pentru slăbit, optați întotdeauna pentru o pâine mai nutritivă, cum ar fi cea cu cereale integrale şi maia, întrucât acestea oferă o senzație de sațietate mai îndelungată.

Pâinea care îngrașă

Rezultatele studiului Taste Tomorrow ne arată faptul că mai bine de o jumătate dintre consumatorii din întreaga lume cred că pâinea îngrașă.

Mit:

Dacă vrei să slăbești, evită consumul de pâine.

Fapt:

Nu există nici un motiv pentru care consumul de pâine ar trebui evitat atunci când încercați să pierdeți în greutate. Când doriți să slăbiți, cantitatea de energie consumată ar trebui să fie mai mică decât cantitatea de energie pe care organismul o folosește. Acest lucru înseamnă un aport caloric redus și o creștere a energiei consumate prin activități fizice. Chiar și atunci când încercați să slăbiți, organismul are nevoie de calorii: este important însă, să vă concentrați pe reducerea consumului de calorii „goale“ și să consumați calorii provenite din alimente mai nutritive, cum ar fi pâinea. Pâinea, și în special pâinea cu cereale integrale, este o sursă sănătoasă de calorii: oferă carbohidrați, sursa principală de energie din dietă (45% la 69%). În plus, conține proteine, fibre, vitamine și minerale și are un conținut redus de grăsimi. Fibrele ajută la o senzație de sațietate mai intensă și îndelungată, prin prevenirea oscilațiilor nivelului zahărului din sânge.

Știați că:

Aceste percepții negative despre pâine au apărut în anii ‘70, odată cu apariția regimului alimentar recomandat de Dr. Atkins. În cartea sa despre dietă, acesta a pledat pentru eliminarea carbohidraților, stârnind o nouă tendință. După câțiva ani, avântul regimului Atkins s-a diminuat, însă multe cărți, mulți critici și auto-proclamați guru în nutriție au susținut în continuare ideea evitării carbohidraților și a consumului de pâine în dietele pentru slăbit, întrucât provoacă creștere în greutate și pot declanșa boli legate de stilul de viață. Dovezile pe care le aduc ca argument așa-numiții experți, de cele mai multe ori, nu au o credibilitate științifică completă, fiind fie incomplete, fie subiective. Aceste argumentații prezintă concluziile într-o procedură simplificată și într-un mod fără discernământ, excluzând multe limitări / avertismente importante, tocmai pentru a atrage interesul publicului.

 

Text: Adeline Pierre, Nutrition R&D, Manager la Puratos Group Belgia

Acesta este un extras de articol. Puteți citi întregul articol aici: www.tastetomorrow.com/pierre

 

Republicarea conținutului website-ului www.brutarul.ro este permisă în limita de 400 de caractere, cu precizarea sursei și inserarea unui link spre www.brutarul.ro