Importanța și avantajele digitalizării în industria panificației (4)

Digitalizarea devine un factor decisiv atunci când vorbim de viitorul unei brutării care dorește să fie în preferințele clienților. Tot mai prezentă în viața cotidiană, digitalizarea reușește să vină cu soluții inovative pentru principalele probleme din industrie. Lipsa forței de muncă calificată și cererile actuale ale consumatorilor determină industria panificației să accepte și să implementeze soluții digitale.

Preferințele românilor se concentrează din ce în ce mai mult asupra produselor care păstrează gustul tradițional și autentic, dar inovează prin ingredientele folosite. Însă tendințele pieței legate de produsele tradiționale, speciale (fără gluten, zahăr, sare etc.), sănătoase și durabile sunt mai greu de satisfăcut, mai ales în această perioadă când forța de muncă calificată lipsește sau nu este suficientă în linia de producție.

Pandemia și creșterea prețurilor în toate domeniile economice au dus, în ultimii ani, la o lipsă acută a forței de muncă specializată. La început problema a fost legată de lipsa pregătirii profesionale întrucât brutarii cu experiență îmbătrânesc și nu mai au cui să transfere arta plămădirii aluatului și cunoștințele dobândite de-a lungul vremii. În momentul de față, plecarea în străinătate a tinerilor întrerupe progresul firesc și tradițional al breslei de brutari. Ucenicii lipsesc de la an la an și prea puțini doresc o recalificare în acest domeniu. Desigur că actuala legislație fiscală și lipsa școlilor profesionale de profil acutizează mai mult această problemă. Acest deficit al forței de muncă se observă, din păcate, în productivitatea muncii și în calitatea produselor realizate.

Recrutarea de personal dedicată industriei de panificație începe să devină în aceste condiții din ce în ce mai importantă. Modul în care se realizează promovarea unei brutării în anunțurile de recrutare (care evidențiază modul în care personalul va fi tratat și plătit) poate duce afacerea spre o dezvoltare durabilă sau spre închiderea ei. Candidații din acest sector încep să acorde o atenție deosebită modului în care o afacere ține cont de bunăstarea lor fizică, psihică (ore suplimentare) și socială (timp liber), de modul în care aceasta este văzută în ochii clienților săi și, desigur, de câștigul financiar conform efortului depus.

În urma unei căutări pe două dintre cele mai mari platforme de joburi din România, la începutul lunii august 2023, folosind cuvântul cheie panificație, se observă un deficit de forță de muncă de peste 3.500 de oameni. Șansele sunt destul de mari ca nevoia reală de personal calificat/necalificat să fie mult mai mare decât ce se poate analiza din oferta de posturi deschise online. Din păcate, multe anunțuri de angajare se fac încă pe hârtie, acestea fiind lipite de ușa brutăriei sau pe geam. Vizibilitatea lor fiind redusă nu ajunge la publicul țintă. Digitalizarea anunțurilor de angajare reprezintă în momentul de față o soluție ieftină și mult mai practică pentru sectorul de panificație. Soluția digitală ar ajuta afacerile să fie mai prezente pe piață, să își promoveze afacerea și, să își acopere într-un timp mai scurt posturile vacante. Lipsa resursei umane nu afectează doar brutăriile de nivel industrial sau supermarketurile care au integrat și unități de producție pentru pâine și panificație, ci și brutăriile tradiționale, artizanale care doresc să își consolideze poziția în piață și intenționează să se extindă și în alte cartiere din oraș/orașe.

Uitându-ne în spate, de-a lungul istoriei, putem observa că brutăriile au avut nevoie de mulți brutari și ucenici întrucât procesele erau greoaie, manuale și numeroase. Automatizarea și tehnologizarea proceselor au redus volumul de muncă depus, însă oamenii au rămas de neînlocuit în procesul de producție, chiar dacă numărul lor a scăzut pe parcursul vremii. Brutarii rămân în continuare o componentă vitală în procesul de producție, iar puținul personal specializat rămas are o nevoie acută de digitalizare, pentru a face față creșterilor de consum și cerințelor tot mai diverse.

Marile avantaje ale digitalizării în acest sector sunt reprezentate de reducerea timpului efectiv de muncă, prin realizarea de operațiuni multiple într-un timp mai scurt, reducerea nivelului de stres, dar și creșterea productivității angajaților pe alte linii de producție cheie. Soluțiile digitalizării le reduc brutarilor (sau chiar elimină) sarcinile repetitive și greșelile umane care pot afecta afacerea și oferă mai mult control și predictibilitate. Având în vedere noile provocări ale industriei, Home of the Prodigies, prin dezvoltarea aplicației Brutarium a luat în considerare pe lângă soluțiile prezentate mai sus și această problemă a resursei umane.

Cu ajutorul brutarului digital – Brutarium, procesul de a învăța o persoană necalificată să devină un bun brutar devine mai ușor! Soluția software propusă ghidează personalul din producție la fiecare pas și îl atenționează în ce pas al procesului de fabricare a apărut greșeala umană pentru a remedia imediat problema și a nu strica o întreagă șarjă de produse.

Pe lângă rolul minim al operatorului, folosirea unui astfel de sistem are avantajul asigurării trasabilității procesului de producție și asigurarea unei dozări constante, fără abateri de la rețetă. Prin integrarea cu cântarul, aplicația te ajută să planifici ziua și modul de muncă, să gestionezi și să asiguri o forță de muncă eficientă – chiar dacă nu ai personal calificat.

Astăzi majoritatea persoanelor disponibile pe piața forței de muncă sunt muncitorii necalificați care pot fi calificați la locul de muncă cu ajutorul digitalizării. Brutăriile se mai confruntă și cu apariția defecțiunilor la utilajele folosite de personalul slab calificat. Cu ajutorul digitalizării putem reduce și chiar elimina aceste costuri suplimentare întrucât se oferă training specializat tuturor angajaților pentru a folosi aplicația eficient și a se obține maximul de beneficii în urma digitalizării brutăriei.

Este clar că deficitul de forță de muncă trebuie rezolvat urgent. Desigur că și crearea unor politici fiscale și educaționale, creșterea salariilor, crearea unor parteneriate între companii și școlile profesionale/liceele de specialitate (astfel încât tinerii să aplice cât mai bine cunoștințele teoretice în practică și să se familiarizeze cu mediul de muncă) ar ameliora considerabil acest deficit. Însă acestea iau timp, iar măsurile trebuie luate acum! Observăm, din nou, că digitalizarea poate rezolva încă o problemă cu care se confruntă industria panificației întrucât este practică și rapid de implementat, rezultatele fiind vizibile din prima lună de utilizare.

(continuare în numărul următor)

 

Text: Doriana-Victoria Iacob, Brutarium